Open forum - Belgium
 

Open forum - Belgium

Forum Counselor: Frank Van Holen & Idan Amiel
This forum was set in order to enhance dialogue and understanding of the New Authority & NVR concepts. You are welcome to ask, give feedback about the conference, suggest ideas or send any information relevant to the topics presented in the conference. You can write in English or in Dutch.

Personal Details
Name in Forum:

Role: Guest  
Forum Counselor's notes

trainingen voor onderwijs!

Iedereen uit het onderwijsveld die met NA en NVR aan de slag wil, kan binnenkort terecht in Antwerpen. We organiseren een basisopleiding met Frank Van Holen en Jan Hoet. Voor een tweedaagse vervolgopleiding komen Idan Amiel en Tal Maimon uit Israel. Info en inschrijvingen via http://www.ua.ac.be/main.aspx?c=*CNO&n=42461&groep=73&id=13/SEB/185&action=showinfo&desc=Geweldloos%20verzet%20en%20nieuwe%20autoriteit:%20kansen%20voor%20scholen?%20(herhaling%201)

 
Total messages: 20
jong volwassenen
Paulien
10:47 03.06.2015
Hallo Frank,

Ik werk bij Veilig thuis in Nederland. Wij krijgen regelmatig meldingen van jongeren die tussen de 21-30/35 zijn. Zij wonen thuis, hebben vaak geen werk en gestopt met de opleiding. Zij willen niks en thuis escaleert de situatie regelmatig. De jongeren domineren de ouders. De jongeren willen geen hulp en de ouders zitten met hun handen in het haar. De ouders zijn bang om hun kind op straat te zetten uit angst dat hij nog verder afgeleid of vanwege de dreiging van geweld. Ik wil graag mijn scriptie op dit onderwerp richteen en vraag mij of of verbindend gezag een helpende interventie zou kunnen zijn. Hebben jullie reeds ervaring met deze doelgroep en verbindend gezag?

Ik hoor graag van je mvg Paulien Zwetsloot

Reply Report
NVR in foster care
HannaK
16:22 09.10.2014
Hello,
I hope it is okay to post in this forum. I actually live in London. I was just looking at the articles and publications as I am searching for papers about studies and research on implementing NVR in a foster care setting. I noticed this one: 'Ontwikkeling en proefimplementatie van twee ondersteuningsprogramma’s voor pleegouders' , but could only find the abstract. Is there any way that I can get hold of the full paper? I don't mind if it is in Dutch, as I can follow it (I'm Afrikaans speaking). I have a basic understanding of NVR, but realise within a foster care setting, the whole professional system working with the child would need to understand and support this approach. We have too many foster placements disrupting because of violent or aggressive behaviour from children (not only teenagers). It seems important that we offer foster carers 'tools / strategies' and the support to deal with these challenges. I have been in contact with The Partnership Project in London, but first need to convince the senior managers in our Fostering Service that NVR is an effective 'treatment model' for foster carers specifically. Vele dank!

Reply Report
stuidenamiddag Waakzame Zorg 16 mei 2014
Philippe Collart
23:19 04.27.2014
Naar aanleiding van 50 jaar vzw Sporen, organiseert vzw Sporen een studienamiddag Waakzame Zorg op vrijdag 16 mei 2014 te Leuven. Meer info:
vanaf 13u in de Justius Lipsiuszaal (8e verdieping Erasmushuis)
Blijde Inkomststraat 21 Leuven
in samenwerking met Wat Nu?

Spreker: Dr. Hendrik Van Moorter, psychiater,
samen met Philippe Collart en Lief Caluwaerts,
beiden stafmedewerkers vzw Sporen (Leuven)

Info: +32 16 52 56 60 (PhC, De Pas) of 0491 08 34 72 (Wat nu?)
philippe.collart@sporen.be

Reply Report
staking
Mario
18:44 06.20.2013
Kan iemand mij helpen om wat meer info te verkrijgen m.b.t. het onderwerp staking/zitstaking.

mvg
Mario

Reply Report
trainingen voor onderwijs
hildel
08:56 04.23.2013
Hallo,
Voor iedereen die in het onderwijs werkt en enthousiast is over NVR en NA heb ik goed nieuws. Frank Van Holen en Jan Hoet begeleiden binnenkort in Antwerpen een basistraining rond dit ideeëngoed en verkenning met ons van de mogelijkheden ervan in scholen. Meer info over deze training: http://www.ua.ac.be/main.aspx?c=*CNO&n=42461&groep=73&id=12/SEB/164&action=showinfo

Maar er is meer: iedereen die ooit een basisopleiding volgde en hiermee daadwerkelijk aan de slag wil op school, kan terecht in een vervolgopleiding. Hiervoor nodigden we Idan Amiel en Tal Maimon uit, die hun Israelische kennis en praktijkervaring graag met ons willen delen. Via deze link vind je alle informatie: http://www.ua.ac.be/main.aspx?c=*CNO&n=42461&groep=73&id=13/SEB/178&action=showinfo

Ik ben ongelooflijk blij deze trainingen te kunnen realiseren dankzij de samenwerking met veel enthousiaste mensen. Ik hoop dat dit initiatief ertoe kan bijdragen om dat enthousiasme naar de praktijk te vertalen... Neem gerust contact op als je hierop wil reageren!
Warme groet,
Hilde Leonard (hilde.leonard@pandora.be)

Reply Report
introductiesessies voor een breed publiek
De Wiekslag
 
16:41 02.13.2013
Uitnodiging voor ouders, familie, supporters, leerkrachten, hulpverleners en zorgdragers

“Geweldloos verzet in de opvoeding en de nieuwe autoriteit”


In de Wiekslag werken we met de methode van het ‘Geweldloos verzet in de opvoeding’ en de visie van de Nieuwe Autoriteit. De methode om geweldloos verzet te gebruiken in de opvoeding werd uitgewerkt door professor Haim Omer van de universiteit van Tel Aviv.
De methodes en ideeën van geweldloze actieve weerstand van Gandhi en Martin Luther King worden gebruikt om ouders te helpen bij het ouderschap.

Herken je je in één van de volgende vragen en situaties? :
- Hoeveel kan je nog verdragen?
- Heb je er genoeg van?
- Wie is hier eigenlijk de baas?
- Kan je je moeilijk herinneren hoeveel je van je kind houdt?
- Voelt het alsof je je kind kwijtraakt?

Dingen lopen uit de hand omdat ruzies verergeren. Soms eindigt dit met geweld. Je doet je best maar soms maak je dingen erger zonder dat je het beseft. Hoe jij reageert op je kind heeft een direct effect op wat er gebeurt.

Je kind verheft zijn stem, jij verheft je stem, je kind roept, jij roept, je kind roept harder, jij roept harder. De ruzie kan eindigen in geweld aan beide kanten.
Je kind roept en eist en na een tijdje geef je toe en geef je je kind zijn zin. Je kind leert dat hij zijn zin krijgt als hij maar genoeg heibel maakt en hij zal dit patroon herhalen zo vaak hij kan.
Je kind spijbelt op school, komt veel te laat of niet naar huis, je maakt je erg ongerust over waar hij uithangt en wat hij doet, ...

Geweldloos verzet biedt een heel andere aanpak met als doel je te helpen om het erg moeilijke gedrag van het kind of de jongere te laten ophouden en om verergering en geweld te voorkomen. Ben je bereid om iets anders te proberen om dingen te veranderen?

Geweldloos verzet helpt om:
- je gevoel van hulpeloosheid te overwinnen
- het erg moeilijk gedrag te doen verminderen of te laten ophouden
- een betere sfeer in het gezin te hebben
- de relatie tussen jou en je kind te verbeteren
- meer steun van je familie en vrienden te krijgen.

Het ideeëngoed en de middelen van het geweldloos verzet zijn bruikbaar voor iedereen die met opvoeding bezig is: ouders, grootouders, leerkrachten, opvoeders, hulpverleners, ...
De Wiekslag wil een breed publiek laten kennismaken met deze opvoedingsmethodiek en visie.

Daarom organiseren we twee introductiesessies.

Programma sessie 1 maandagavond 4 maart 2013
- Voorstelling geweldloos verzet en de nieuwe autoriteit
- Het voorkomen van escalatie en zelfcontrole
- Vraag en antwoord

Programma sessie 2 maandagavond 18 maart 2013
- Instrumenten van geweldloos verzet: de aankondiging, de sit- in, de verzoening en het herstel
- Waakzame zorg
- Vraag en antwoord

Praktisch:
- Iedereen welkom
- Data: 4 en 18 maart 2013
- Plaats: Dagcentrum De Ark, Kanunnik Eybenstraat 18 in Runkst Hasselt
- Aanvang 19.30 uur, einde 21.30 uur
- Inschrijven via e-mail aan Nadia Peeters (nadia.peeters@dewiekslag.be voor 25 februari)
- Deelname in de kosten: 2 euro (ter plaatse te betalen), de deelnemers ontvangen het werkboekje ‘ geweldloos verzet in de opvoeding’.

van harte welkom,

Ivan Nulens
trainer geweldloos verzet
File list
   folder

Reply Report
Training van Idan Amiel en zijn team in Nede...
WillemB
  
15:11 12.19.2012
Heb je de training van Idan Amiel en zijn team in december 2012 in Vlaanderen gemist...? Geen nood...!

Ik wil iedereen attent maken op een unieke 4 daagse training Geweldloos Verzet voor professionals die gegeven zal worden voor een beperkt aantal deelnemers in Nederland.
De training vindt plaats op 11, 12, 13 en 14 februari 2013 in Dordrecht, er is plaats voor maximaal 30 deelnemers.
Een congres is aansluitend gepland op 15 februari 2013.
Idan Amiel zal samen met 5 trainers van het New Authority Center uit Tel Aviv naar Nederland komen voor een exclusieve training en een congres over Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet in gezinnen, op scholen en in leefgroepen.
Er zijn nog plaatsen vrij in de 4 daagse training.
De prijs van de 4 daagse training (1650 euro) is inclusief toegang tot het congres op dag 5 én inclusief 6 dagdelen intervisie verspreid over een aantal maanden na de training. Die 6 intervisie bijeenkomsten zullen worden begeleid door zeer ervaren trainers/praktijkwerkers van VraagKracht.

Je kunt natuurlijk ook enkel het congres bezoeken voor de spotprijs van 90 euro...!

De bedoeling is om het gedachtegoed van NVR en Geweldloos Verzet meer onder de aandacht te brengen in Nederland (én Vlaanderen) en het professioneel gebruik ervan te vergroten. Wij denken dat we het toegankelijker kunnen maken door de mogelijkheden om ook in Nederland getraind te kunnen worden.

Kijk op onze website voor meer informatie en om je aan te melden; mis het niet….!

Met vriendelijke groet,
Wim Braamse
VraagKracht
Tel: 06-14422626
wim-braamse@vraagkracht.nl
www.vraagkracht.nl

Reply Report
Routin(e)
Jules
 
20:08 08.22.2012
On the site of the Nvr school I found a quote( see below): Haim omer is talking about 4 anchorfunctions of NVR. Presence, support and self-control I knew al. Routine is new to me. Not as pedagogical insight but rather in NA.
Does anyone know what he mean with routin?

The anchoring function consists of four elements:

Routine: The parent must create a daily routine and central house rules.
Presence: The parent must be present and supervising, physically and mentally.
Support: The parent must recruit supporters, helping him thicken the anchor.
Self-control: The parent must improve his self-control (not dragged into his child's behavior, not escalating the explosive situation, no yelling, threatening or humiliating).


Op de site van de Nvr school vond ik bovenstaande quote: Haim omer spreekt er over 4 ankerfuncties van NVR. Aanwezigheid, steun en zelfcontrole kende ik al. Routine is nieuw voor mij. Niet als pedagogisch inzicht maar eerder in het gedachtengoed van nieuwe autoriteit.
Weet iemand wat hij hier mee bedoelt?
Link list
   NVR school

Reply Report
NA op school
Geert
10:11 05.13.2012
Als directie van een secundaire Freinetschool ben ik sterk geïnteresseerd in de aanpak van grensoverschrijdend gedrag bij jongeren volgens de NA visie. Bij het lezen van het boek ontdekte ik heel wat raakvlakken met onze kijk op de school, gedeeld leiderschap en verantwoordelijkheid, herstelgericht werken bij conflicten, open communicatie, werken vanuit talenten, etc... Jammer genoeg heb ik ook de conferentie in Antwerpen gemist, weet er iemand of Dhr Omer Haim binnenkort ergens een lezing geeft in binnen of buitenland, of er hier in België een "werkgroep" actief is en mensen bij elkaar brengt die rond dit thema werken en iets te vertellen hebben vanuit het werkveld? Dit lijkt me boeiend om ervaringen uit te wisselen en deze in de dagdagelijkse praktijk uit te proberen en verder te leren. Mail naar: wingerd.dir@gent.be

Reply Report
NA op school?
Hilde Leonard
19:35 04.20.2012
Hallo,
Ik ben nascholer en werk met leerkachten en scholen (basis- en secundair onderwijs) rond "gedrag" van leerlingen (sociale vaardigheden, agressie, pesten, conflicten,...). Daarbij staat "weerbaarheid" van leerkrachten en leerlingen centraal. Ik gebruik ook vaak de preventiepiramide als kader.
Enkele jaren geleden las ik met enthousiasme Geweldloos verzet in gezinnen en ik ben nu ook erg blij met de Nederlandse vertaling van Nieuwe autoriteit. Ik zie hier absoluut parallellen mét en vooral een rijke aanvulling bij het kader dat ik momenteel hanteer. Jammer genoeg kon ik niet aanwezig zijn op het congres in Antwerpen.
Ik vraag mij af of NA een bruikbaar kader kan opleveren om in Vlaamse scholen te gaan gebruiken. Omdat ik op zelfstandige basis werk, ben ik op zoek naar een manier om hiermee aan de slag te gaan. Zelf dacht ik in eerste instantie aan een leesgroep van mensen die het onderwijs goed kennen, om in een aantal bijeenkomsten via de teksten van Omer na te denken over mogelijke ingangen. Ik ben zelf op zoek naar mogelijke kandidaten die NA nog niet kennen. Uiteraard zou het leuk zijn om hierbij ook mensen te hebben die de ideeën wél kennen en er misschien al ervaring mee hebben opgedaan. Via deze weg lanceer ik dus een warme oproep om met geïnteresseerden in contact te komen.
Bedankt alvast!
Hilde Leonard (Scheldewindeke), hilde.leonard@pandora.be

Reply Report
NA op school
Relinde
23:29 06.15.2012
Hilde,

Ik ben nu 18 jaar leerlingbegeleider op een secundaire school, volg momenteel de jaaropleiding geweldloos verzet bij Jan Hoet (na eerst de driedaagse gevolgd te hebben vorig jaar). Ik kon gelukkig wel de hele conferentie in A'pen volgen! Ik ben eveneens aan't uitkijken hoe/met wie dit gedachtengoed ingang zou kunnen vinden op onze en/of andere scholen. Ik geloof er heel sterk in dat we met in visie heel wat ideeën en expertise kunnen integreren (oa geweldloze communicatie, hergo, ...)
Ben er graag bij als we met een stel 'onderwijsmensen' de kopeen bij elkaar zouden kunnen steken... Ik moet trouwens als opdracht binnen de opleiding een presentatie doen over 'implementatie van...'
(ken jouw naam van CNO, klopt dat?)

Reply Report
international conference
jo
21:08 03.31.2012
Beste Frank en uw ploeg,

ik wil jullie feliciteren met de organisatie van de tweede internationale conferentie NVR. Het waren twee dagen om van te genieten, vol van sterke lezingen, gebracht op een verzorgde manier. Daarenboven was de hele organisatie van het opzet uitstekend!
Bedankt!

Jo Torbeyns

Reply Report
conference
Relinde
21:40 04.17.2012
Ik heb ook intens genoten van zoveel inhoud !!!

Reply Report
Gemeenschappelijke taal
Eveline
19:33 03.31.2011
Beste Frank,

Ondertussen hebben wij het genoegen gehad om de training in Israël te volgen. Buiten dat dit zeer boeiend was en dit ons erg aan het denken heeft gezet, zien we dat er heel wat 'Belgen' met dit ideeëngoed aan de slag zijn gegaan. We verwachten dan ook veel boeiende uitwisselingen.
Na deze trip merk ik echter dat we in onze voorziening veel zijn gaan spreken over NA en over NVR (en daartussen nog af en toe over 'geweldloos verzet'). We zijn momenteel bezig met een project met de benaming 'NVR'. Na terugkomst vraag ik me echter af of dit klopt? Zijn we niet bezig rond 'het proberen installeren van een nieuwe autoriteit', eerder dan met NVR (waaronder ik verstaan heb dat dit de conceptualisering is van het derde niveau van de 'vigalant care', maar corrigeer gerust?)? Nu gebruiken we ze eigenlijk door elkaar (en ze gaan natuurlijk ook hand in hand).
Ik begrijp dat u binnen u project ook spreekt over NVR? Gaat dit dan vooral over de methodieken of bekijken jullie het ook ruimer?
Ik ben gewoon op zoek naar een gemeenschappelijk taal, zeker omdat ik vermoed dat we hier met steeds meer mee bezig zijn en dat je de termen steeds meer tegenkomt in het landschap.

Vriendelijke groeten,
Eveline

Reply Report
gemeenschappelijke taal
Frank Van Holen
20:43 04.21.2011
Beste Eveline,

Vooreerst, mea culpa dat mijn antwoord zo lang op zich heeft laten wachten. Wegens drukte heb ik de site even uit het oog verloren. Ik vond het leerrijk dat Haim op het congres in London de geschiedenis eens heeft geschetst. Het heeft de ontwikkelingen even op een rijtje geplaatst alsook de opeenvolgende terminologieën. Wat mezelf betreft en de terminologie. Ik vind dit eerder een fylosofische discussie, daarom niet minder interessant of minder belangrijk natuurlijk. Ik gebruik in Vlaanderen meestal de terminologie NVR of geweldloos verzet en betracht hier vooral de herkenbaarheid. Ik vind bovendien dat het onderscheid niet zo scherp is. NVR is een middel om een NA te installeren/te bereiken. Indien men echter NVR toepast vanuit de steeds betrachte basisfilosofie en de juiste grondhouding dan installeert men een NA. Dit was reeds het geval voordat Haim zelf een term aan dit nieuwe concept gaf. Misschien is mijn houding ook ingegeven door het feit dat ik bij mijn eerste kennismaking met Haim reeds de kans kreeg om een gesprek te hebben over zijn visie op ouderschap. Alzo werd NVR bij mij waarschijnlijk onmiddellijk gekaderd binnen een NA-concept. Hopelijk een beetje duidelijk wat ik bedoel.

Vele warme groeten,
Frank

Reply Report
Wat met onze schaamte?
olivier
21:15 02.01.2011
Beste,

Ik vond de uiteenzetting van Idan geweldig hoopgevend. Het geeft een nieuwe dynamiek en inzicht. We willen soms te veel controle hebben over de anderen en zijn gedrag waarin we inderdaad vlug onze eigen controle verliezen en geirriteerd geraken omdat we er niet in slagen. NA en NVA geeft hierin een wijze uitweg.
NA is een cultureel gegeven dat je in onze maatschappij/instellingen enkel langzaam kan bewerkstelligen daarom sluit ik me bij dit netwerk aan als vader, vriend, familielid en mijn werkzaamheden binnen de jeugdzorg. Zijn er in België reeds scholen of voorzieningen binnen de jeugdzorg die (willen) werken met de visie van NA?
In onze westerse individuele maatschappij is er soms veel schaamte om je lijden toe te geven en steun van netwerk te vragen. Zijn hierin ook ervaringen om dit eventueel te overwinnen? Ik vond bijvoorbeeld het idee dat een leerkracht wiskunde naar ouders belt om een voorval te bespreken bij leerkracht nederlands een geweldig krachtige gedachte en dan zit ik soms verveelt dat NA en NVA zover van onze Vlaamse schoolcultuur af ligt. Ik hoop echt dat we van de huidige cultuur stappen richting NA kunnen zetten..

groeten,

Olivier

Reply Report
Beste Olivier
Frank Van Holen
11:51 02.02.2011
Fijn dat de lezingen van Idan je interesse hebben gewekt en dat je wil aansluiten bij het NA-concept. De interesse voor NVR en NA in Vlaanderen stijgt. Steeds meer voorzieningen implementeren deze concepten in hun dagelijks werk of wensen dit in de nabije toekomst te doen. Onvolledig geef ik enkele voorbeelden: - in pleegzorg is een project van start gegaan genaamd 'Pleegouders Versterken in Opvoeden' (zie www.pleegzorgonderzoekvlaanderen.be en vervolgens doorklikken naar PVO). Een onderdeel ervan bestaat uit het implementeren van NVR in pleegzorgsituaties. Aan dit project is een wetenschappelijk onderzoek gekoppeld dat de effectiviteit moet in kaart brengen. - na een in-house training door mezelf en bijkomende opleiding door Dr. Peter Jakob (UK) is Cocon Vilvoorde (thuisbegeleiding en crisishulp aan huis) reeds een 2-tal jaren bezig met de toepassing van NVR en NA in een deel van haar thuisbegeleidingen. - ik heb net een training afgerond in 'de touter' te Antwerpen die implementatie in haar thuisbegeleiding en dagcentrum overwegen. - Idan heeft een in-house-training gegeven in PAika (kinderpsychiatrie) - Mpc-Sint-Fransiscus is bezig met een project waarbij ze NVR in 2 van hun leefgroepen implementeren - verschillende voorzieningen geven enkele medewerkers de kans om deze maand nog een opleiding te gaan volgen in Tel Aviv (zie: www.nvrpsy.com) Ik geef slechts enkele voorbeelden en blijf zeer onvolledig. Er beweegt echter duidelijk iets in Vlaanderen. Steeds meer hulpverleners raken geboeid door de concepten zoals die uitgewerkt zijn door Haim Omer en zijn team. Toepassingen in het onderwijs in Vlaanderen zijn er volgens mij nog niet. Ik denk dat de studiedag op 21.01 voor het onderwijs een eerste kennismaking betekende. Betreffende het inschakelen van support/ondersteuning: dit is inderdaad voor veel gezinnen geen gemakkelijke zaak. Het vraagt heel wat werk en creativiteit van de hulpverlener. Men houdt de moeilijkheden liefst binnenskamers. Niettemin weten we vanuit wetenschappelijk onderzoek en vanuit klinische ervaring dat het mobiliseren van een familiaal en sociaal netwerk een zeer gunsitge invloed heeft (zie ook de opkomst van 'eigenkrachtconferenties', 'familienetwerkberaad', ...). Het is onze ervaring dat we er gewoonlijk wel in slagen om mensen te motiveren om hun netwerk te mobiliseren (geregeld organiseren we trouwens een 'support-meeting') en dit met zeer gunstige effecten. Mocht je nog vragen, bedenkingen of suggesties hebben, ..., ik verneem ze graag. Met vriendelijke groeten, Frank Van Holen

Reply Report
Comments on NVR and NA
Guido Ooghe
12:34 01.25.2011
Comments on the lectures of Mr. Idan Amiel in Brussels on 21st January 2011.

Positive:

After 37 years in education, as a teacher and as a headmaster, I applaud the return of the Role Model through your approach. From the seventies up to recently it was considered inappropriate that an educator should raise a finger to warn that this or that behaviour was not acceptable. In NVR and NA limits are given back their central role in the socialisation of youngsters. How can a teenager find out who he or she is, if there are no boundaries that allow the young person to define an identity of his own? He needs an adult person to act as a reference to be able to do that.

A second important asset in NVR en NA is the principle of Delayed Response ( as in the Bookmark) . The important message underlying this is that emotions ( or at least the expression of these emotions and the conduct that follows out of them) are not absolute. That we are not the powerless slaves of our emotions and urges. That it is possible to put them on hold ( without denying them) and postpone the following chain of events ( the escalation). This sense of control is essential to reach self-esteem and to teach youngsters to work for and with delayed effects.

The Presence, so central to NA, is also a great advantage for the kids. They need this nearness. Even if they protest against restricting parents, they don’t want them to be indifferent towards them. Children would rather be beaten than ignored. One child , whose father did not want to have contact with his son any more, once put it to me like this: ‘I hear my friends complaining about their parents, that they don’t allow them this or that, but at least they have parents who care about them.’

Negative:

I am somewhat apprehensive of the Vigilant care and especially of the parent patrol. If this is not carefully monitored, I fear it may lead to Big Brother or may be captured by right wing fundamentalists. Of course we must watch over our children, but we mustn’t suffocate them. They should still have the opportunity to experiment, to fail and through failing grow to more autonomy.

In a similar way I feel uneasy by the stress on we-dentity versus i-dentity. OK, as far as the support from networking is concerned. Also OK when it is seen as a counterweight against our atomized society. I’m a supporter of Philosophical communitarianism in the sense as given to this philosophy by Charles Taylor. But one should keep in mind that there is also something like Groupthink.

Conclusion:

As a Peace activist I was glad to be given the opportunity to get to know NVR (and NA). I think a promising future lies ahead of it and I shall certainly follow its evolution.

Reply Report
Dear Guido
Idan Amiel
20:48 01.30.2011
I was delighted to read your message and hope that you will indeed follow the NA & NVR evolution. From my perspective your writing and (as could be well seen in it) the profound thinking behind it, makes you part of it. Keeping in mind that you are the first to write here makes this statement even stronger.
More than that - I always feel much better when there are pros and cons it makes a message much stronger and I loved it!

As for the positive - I truly believe that the sentence you heard from that boy summaries it perfectly – A child always wants his/her parents to be there – to care - if they are good enough and even when they are not…

As for the negative – I was really sorry I didn't have enough time to talk more about vigilant care and especially about parent patrols.
As for the concept of vigilant care the most important part is to remember that it means first and foremost – care! You will be able to read more about it in Haim's book.
As for the parent patrols it's much more complicated. I totally agree with your remark concerning "the stress on we-dentity versus i-dentity" in my lecture. I must admit that I strongly feel that in our western culture the i-dentity has led to such loneliness that in order to change it's somtimes better to suffer a little from the cons of the we-dentit. But I probably put it in stronger terms than I should have, during the lecture. Sometimes when I try to make a point in a short time I find myself going to the extreme.
Like you wrote I will also add that we must always remember that groupthink may sometimes have bad effects that are even worse than loneliness… If we could term something like "flexible group-thinking" I think I would feel more comfortable… :-)
your,
Idan

Reply Report
Welcome and thank you
Idan Amiel
22:02 01.21.2011
Back in the hotel and before flying back to Israel I just wanted to thank you all for your attendance and attention during the day we spend together!
Hope you found the ideas I presented appealing and interesting.
Looking forward to hear your impressions, questions and comments. Maybe even your answers for the 3 questions we present :-)
Do we need to define a new concept of authority? Are the guidelines presented fit your ideals? And... can you try and act that way?

Reply Report
Legend:   Guest Guest    Member Member    Activist Activist    NAC Team NAC Team    Forum Couns Forum Couns    Main message Main message    Replied Replied    Not replied Not replied